Lioneses

Avui, per celebrar que ja ha arribat la primavera (i esperem que amb ella el bon temps), us porto aquesta recepta de lioneses, que també vaig fer ahir per tots els pares de la família! 

Després de fer els bunyols de Quaresma em vaig quedar amb les ganes de fer-ne, ja que la massa es fa pràcticament de la mateixa manera. I l'altre dia, mentre anava pensant què els hi podria fer, de cop se'm va encendre la bombeta i vaig dir: lioneses!

La recepta que vaig seguir per fer-les la vaig trobar al blog de Cuina per llaminers. De seguida em va convèncer i abans d'ahir a la tarda m'hi vaig posar!

No són difícils de fer, però es triga una bona estona a tenir-les llestes. El resultat, però, val molt la pena. Si les proveu de fer, ja veureu que en poca estona ja no en queda cap, en vas agafant una i una altra... fins que no en queda ni una! A mi és una de les coses que m'agrada més de la cuina, veure com el resultat té èxit! De totes maneres, si no en té tant, no passa res, provo de fer-ho d'una altra manera o no ho faig més i llestos ;) 

Què us sembla doncs, anem per la recepta?
INGREDIENTS (per a 30 lioneses grossetes o 60 de petites) 

Per la pasta "choux":

- 125 grams de farina
- 100 grams de mantega
- 3 ous grans
- 250 ml d'aigua
- Un pessic de sal
- Un altre ou per pintar-les
- Sucre llustre per decorar-les

Pel farcit:

- 500 ml de nata líquida
- Sucre llustre
- Cacau en pols

Pel caramel líquid:

- 250 grams de sucre
- 4 cullerades d'aigua
- 1 culleradeta de suc de llimona
- 8 cullerades d'aigua calenta

PREPARACIÓ

Preescalfem el forn a 200ºC.

Seguim posant dins un cassó l'aigua freda, la mantega a trossos i el pessic de sal. Ho posem al foc i mentre s'escalfa ho anem remenant fins que bulli. Quan comenci a bullir, ho barregem amb un batedor manual i hi afegim la farina (prèviament tamisada) d'un sol cop. Canviem el batedor per una espàtula i ho anem barrejant enèrgicament fins que es formi una pasta que s'ha de desenganxar de les parets del cassó. Quan això passi, ho retirem del foc i hi anem incorporant els ous, un a un, de manera que cada un d'ells vagi quedant ben integrat, i ho fem barrejant la massa fins que torni a quedar ben lligada. 

Tor seguit posem paper vegetal al damunt d'una safata de forn, posem la massa que hem fet dins d'una màniga pastissera i amb la punta que més ens agradi anem fent petits pilons, l'un al costat de l'altre amb la massa. Els podeu fer de la mida que vulgueu, jo els vaig fer petitons, perquè ens agraden més (van sortir 60 lioneses), però si els voleu fer més grans perquè us surtin profiteroles o simplement perquè us agraden més grans, doncs també ho podeu fer. 

Pintem les lioneses amb l'ou batut i les enfornem durant aproximadament 20 minuts (a la recepta original en són 30, però en el meu cas, al ser més petitones i suposo que pel tipus de forn, amb 20 minuts ja estaven a punt). Després encara no les retirem del forn, perquè podria ser que es desinflessin i perquè no ens passi el que fem és deixar-les 5-10 minuts més, amb el forn apagat i una mica obert. 

Passat aquest temps les retirem del forn, les posem en una safata i les deixem refredar.

Anem pel farcit:

Comencem posant la meitat de la nata líquida dins un bol i la muntem amb l'ajuda d'un batedor elèctric. Quan gairebé estigui muntada del tot hi afegim el sucre glaç (jo ho vaig fer a ull, n'hi vaig posar una cullerada o dos senceres, però depèn de com us agradi de dolça). L'acabem de muntar i la reservem.

Fem el mateix amb el que ens queda de nata, però a més del sucre glaç hi posem el cacau en pols (unes 2-3 cullerades, també al vostre gust). Ho reservem.

Ara el que fem és anar obrint les lioneses (han d'estar a temperatura ambient), tallant la part del damunt. Omplim la màniga pastissera amb la nata muntada, hi posem la punta que vulguem i anem farcint les lioneses (siguem generosos). Després fem el mateix amb les que vulguem farcir amb la nata trufada i ja les podem tornar a tapar totes. 

Seguim preparant el caramel líquid, que fem posant a escalfar dins un cassó el sucre amb les quatre cullerades d'aigua i la culleradeta de suc de llimona, i remanant-ho de tant en tant fins que es formi un caramel. I mentrestant posem a escalfar les 8 cullerades d'aigua (al microones o al foc). Quan el caramel estigui fet (ho veurem per la tonalitat marró que agafa i també per la olor que desprèn de caramel) el retirem del foc i hi posem les 8 cullerades d'aigua calenta per tal de que ens quedi líquid. Vigileu aquí, perquè pot ser que el caramel esquitxi, a mi em va passar i em vaig cremar una mica... ja sabeu com és el caramel... 

Ja només ens queda posar-hi el caramel i/o el sucre llustre pel damunt i ja les tenim llestes. Jo com que no sabia com ens agradarien més, en vaig fer algunes posant-hi només sucre llustre pel damunt i d'altres amb les dos coses. No vaig fer les lioneses molt dolces, perquè ser que a tothom li agrada que no ho siguin molt i quan vaig demanar com els hi agradaven més (si amb el caramel o només amb el sucre) i em van dir que de totes les maneres :) Així que si voleu, feu la prova i a veure què opineu! A mi em van agradar molt totes dues també! 
Espero que us hagi agradat!!

Bon profit!

28 comentaris:

  1. Que buena pinta tienen en la foto todas juntitas! Como bien dices, para empezar a comer hasta que no quede ninguna en el plato! Enhorabuena por la receta y Feliz primavera!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Cuando las veo en las fotos y pienso que ya no queda ninguna... entre todos fue un no parar y en un momento no quedó ninguna! ;P

      Me alegro de que os hayan gustado! ^^ Muchas gracias y igualmente!!! Besos

      Elimina
  2. Hola Cris!!!

    Me ha encantado esta receta!!! Tengo muchísimas ganas de ponerla en práctica!!! Pero con que me salga la mitad de bien que a tí me conformo!!! ;-)

    Un besito,
    Sandra von Cake

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Sandra!!!

      Cómo me alegro de que te haya gustado y que tengas ganas de hacerla!! Pruébala, ya verás como te salen genial!! ;)

      Muchas gracias guapa! Besos

      Elimina
  3. Quina bona recepta per a celebrar l'arribada de la primavera, Cristina! La Gemma de Cuina per a llaminers sempre fa meravelles amb les postres. Veig que has sabut seguir els seus passos!! Petons

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Marina! Moltes gràcies!! :)

      Té unes postres fabuloses la Mercè i amb el resultat d'aquestes vaig quedar molt contenta, perquè realment queden boníssimes! Val la pena fer una ullada al seu receptari, perquè està molt i molt bé! ;)

      Una abraçada guapa!

      Elimina
  4. són taaan bones! massa bones!! i t'han quedat amb un aspecte de 10! petons

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Roser!

      I tant que ho són!! I massa, com dius tu! hehehehe ;)

      Moltes gràcies guapa!!! Petons!!

      Elimina
  5. Durant molts anys, les meves postres preferides eren les lioneses de nata amb xocolata desfeta... Increiblement bones!!
    Petons

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Mónica!

      A aquestes els va faltar la xocolata desfeta!! Quan ja no en quedaven ho vaig pensar, no tothom se n'hi hagués posat, però hagués pogut fer la xocolata a part i que qui volgués se'n posés... a la pròxima ho faré segur! A la meva germana li encanten, són les seves postres preferides ;) allà on va, si hi ha lioneses, segur que se les demana! hehehe

      Una forta abraçada guapa!

      Elimina
  6. Crec que les lioneses són un dels pocs dolços que li encanten a Ismael (ell és més de salat) i en canvi a mi mai m'han gustat especialment... Però les teues tenen una pinta boníssima! Ara mateix en menjaba un parell mínim xD potser fins i tot m'anime a seguir la teua recepta i fer-les a casa per algún dia que tinguem comida familiar. Supose que no tindran ni punt de comparació amb les que es proven per ahí, que no tenen gust a res... Besets guapa!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Adharae!

      N'hi hauràs de fer doncs a l'Ismael!! hehehe

      A nosaltres ens agraden molt i en poca estona van volar totes!! :) Prova-les de fer algun dia i em dius a veure què t'ha semblat el resultat, a veure si t'agraden més que les que has provat fins ara! (espero que sí!) :P

      Petons guapa!!

      Elimina
  7. Ay, no sabes que hambre me acabas de dar.... joooo... que ricas! que fotos más bonitas te han quedado.
    besotes

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hehehehe, si? La verdad es que cuando miras las fotografías es cierto que entran bastantes ganas de coger unas cuantas... :P

      Muchas gracias guapísima! :) Besos!

      Elimina
  8. Amb unes lioneses com aquestes sempre quedes com un "senyor/a".... segur que no van durar ni cinc minuts a taula... fantatiques!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Alfons!

      Que bé que t'hagin agradat :) I el cert és que no van durar gaire no... en un moment ja no en quedava cap! I mira que n'hi havia unes quantes... hehehe

      Moltes gràcies!! Una abraçada

      Elimina
  9. t'han quedat magnifiques

    tengo sorteo de unos zapatos de marca a elegir.

    http://losviajesysibaritismosdeauroraboreal.blogspot.com.es/2013/03/super-sorteo-con-tiendazapatocom.html

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola guapa! Moltes gràcies!! :)

      Ara em passo pel teu blog i hi faré una ullada ;)

      Una abraçada i bon cap de setmana!

      Elimina
  10. Ay cómo me gustan. Te recopieteo la receta y la preparo. Espero que me queden la mitad de bonito que los tuyos.

    Besos.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Silvia!

      Que bien que la quieras probar de hacer!! :D Seguro que te quedaran genial, ya me contarás ;)

      Un fuerte abrazo y que pases un buen fin de semana guapa!!

      Elimina
  11. Ufff que maravilla voy a tener que ponerme manos a la obra!! Te han salido espectaculares, un besito!

    ResponElimina
    Respostes
    1. ;) Muchas gracias guapa!!! Si las pruebas de hacer ya me dirás qué tal, ya verás que te saldrán genial!

      Besos y buen fin de semana!!!

      Elimina
  12. Boníssimes lioneses, encara que portin feina, val la pena!

    ResponElimina
    Respostes
    1. És veritat Anna! :) Moltes gràcies guapa!!!

      Bona setmana!

      Elimina
  13. Un plat de lioneses aixi en taula es vist i no vist.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Maria Dolores!

      I tant, en un moment ja no en queda cap, si no t'afanyes una mica, no te'n queden!! hehehe

      Una abraçada i bona setmana! ;)

      Elimina
  14. Carai quines lioneses, per lleparse els dits !!! molt bone recepte.
    petonets !!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. ;) Moltes gràcies guapa!! Me'n alegro de que t'hagin agradat!! La recepta la vaig treure del blog de "cuina per llaminers", m'agraden molt les receptes que hi ha i ja he n'he seguit varies d'allà i sempre surten molt bé! :)

      Una abraçada i bona setmana!!

      Elimina

Espero que t'hagi agradat!

I si em vols deixar un comentari, fer-me qualsevol pregunta, suggerència... Endavant, no et tallis i digues la teva! M'agradarà molt llegir-ho i et respondré quan pugui ;)

Moltes gràcies i espero tornar-te a veure per aquí ben aviat!



Espero que te haya gustado!

Y si me quieres dejar un comentario, hacerme cualquier pregunta, sugerencia... Adelante, no te cortes! Me gustará mucho leerlo y te responderé cuando pueda :)

Muchas gracias y espero volver a verte por aquí muy pronto!